tisdag 3 maj 2016

Kokossmör

Kokossmör

1 påse vanlig riven kokos

Kör i matberedare till rinnig och slät konsistens (det tar god tid, ha tålamod och stanna maskinen för att peta ner från kanterna när massan börjar bli fuktig). Häll upp på burk och ställ kallt - kokossmöret stelnar i kylen. Vid större användning kan smöret mjukgöras genom att ställa burken i en skål med varmt vatten.


100% kokos
8.4 gram kolhydrater / 100 gram

Naturligtvis kan man också köpa färdig.
Men det blir klart billigare att göra själv och det smakar ju lika som den färdiga.

Renée Voltaires Coconut Butter
har ett skikt högst upp i burken med kokosolja,
kokossmöret finns därunder.


3 kommentarer:

  1. Har bara testat att göra chiapudding en enda gång, men det här låter som ett mycket godare sätt än mitt. Kokosmjölk är vanlig från burk eller? Skulle vara kul att testa för att variera min vanliga frukost. Roligt också att du gjort eget kokossmör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt roligt och lätt att göra eget kokossmör, tror kanske inte alla vet det. Vad gäller kokosmjölken är det den tjocka vanliga från burk som man måste vispa upp (Santa Maria Coconut Milk är väl oftast den som säljs mest och till ett billigare pris). Chiapuddingen på kokosmjölk blir väldigt fast och fin, hallonen och kokossmöret tillför sötma. Och så är jag ju själv väldigt svag för kombinationen ingefära + hallon! :)

      Radera
    2. Tack för tips, det blir till att köpa kokosmjölk nästa gång jag handlar. Det här måste jag bara prova :-)!

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)