torsdag 20 april 2017

Dagligdags och boktips

F.m.; Favoritfrukost:

Spenat eller grönkål, 1 avokado (går bra med lite tärnad fryst om man inte har färsk hemma), en skvätt pressad saft från citron eller lime, 1 bit skalad ingefära, 1/2 svenskodlat äpple (tar bort blomfäste och stjälk), vatten. Högst en frukt om dagen är lagom, är väldigt generös med färska grönsaker istället. Bort med det slitna "frukt och grönt", grönsaker ska inte ersättas med frukt, grönsaker skall ses som riktig mat och söta frukter skall ses som godis/sötning.
Tycker jag alltså... 😉


E.m.; Food Pharmacys gurkmejamix:

Olivolja, pressad citronsaft, äppelcidervinäger, gurkmeja, kanel (gärna ceylonkanel, men den är svår att få tag på), svartpeppar och kryddnejlika (använder 1 krm nejlika istället för 1 knivsudd, tycker slutresultatet blir godare då), använder sen hellre vatten istället för fruktjuice. Mixa! (Man vänjer sig vid smaken) Receptet finns i boken Food pharmacy: En berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat av Mia Clase och Lina Nertby Aurell. Upptäckte att boken nu även finns på norska, snart också på tyska. I augusti kommer kokboken! Den längtar vi såklart efter, vi som föredrar hälsosam mat för alla.


Många bra tips idag.
👍
Gör gärna gratisreklam för Food Pharmacy, för vad det nu är värt på det här sättet.😊


2 kommentarer:

  1. har just reserverat Food Pharmacy på biblioteket. hur länge är du mätt på den frukosten?
    var är kaffet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt, spännande om man kan få veta vad du tycker om den boken sen. :)
      Håller mig mätt fram till lunch vid 12, men sånt där är ju så individuellt. Och kaffe saknas naturligtvis inte, startar med det såklart (vaknar okristligt tidigt). ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)