måndag 15 maj 2017

Cashewnötsmjölk och några tankar för dagen

Cashewnötsmjölk

ca 2 1/2 dl cashewnötter
1 liter vatten
1 nypa salt

Blötlägg nötterna över natten. Häll av blötläggningsvatten och skölj nötterna i sil, lägg i blender tillsammans med salt och en del av den uppmätta litern vatten. Kör slätt och blanda med resten av vattnet som är kvar. Har man en effektiv blender behöver mjölken inte silas, använd annars nötmjölkspåse. Supergod nötmjölk!


Dagens tanke: Blötläggning av nötter och frön är nog en god idé att praktisera lite oftare, läs om hur och varför här.
Vad gäller matfett/matoljor... Om jag inte helt har missuppfattat saken är dessa fortfarande bra (eller, ja... bra enligt en del, enligt andra inte 😉): kallpressad kokosolja - den på burk naturligtvis (men märk väl att livsmedelsverket varnar för mättade fetter och då särskilt nämner kokosoljan, se sidan 20-21 här), avokadofett, fett från frön och nötter, samt såklart fet fisk (satsar då på makrill och sill, odlade laxen går bort; vildlax lär vara okej, men hur lätt är det att få tag på sån!?). Ständigt nytt om mat och hälsa, vad som är bra och vad som är dåligt varierar kraftigt beroende på vilken källa informationen kommer ifrån, så liksom så mycket annat är vi själva de som måste bedöma vilken källa vi tror/litar på och experimentera fram vad som kan vara bra för den egna hälsan (mår man bättre kanske man hittat rätt!). Urjobbigt att försöka välja vilken mat vi skall hämta energi ifrån i ett sånt läge då åsikterna går isär så mycket, inte minst när det slängs med tanklösa klyschor som; "Varför välja att vara sjuk när du har rätt att vara frisk?" (vem fasiken väljer att vara sjuk?!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)