torsdag 4 maj 2017

Livsmedelsverkets kostråd och mina bästa boktips just nu!

Kände att det här tidigare blogginlägget inte behandlade en rent uppenbar grej som borde ha nämnts, detta med anledning av köttfärsen i moussakan. 😉

Livsmedelsverket gav ju i år reviderade råd om kött och chark. Recepten som samlas här på bloggen handlar ju förstås inte så värst ofta om just rött kött och ännu mindre om charkprodukter, men ändå, det händer. För just moussakan kunde man ju mycket väl ersätta halva mängden köttfärs med grönsaker som t.ex. mer lök, rivna morötter, paprika och svamp förslagsvis. Rådet att minimera konsumtionen av rött kött till runt 500 gram/person och vecka är väl bra (antar jag), men bör det ersättas av baljväxter, typ soja och sojaprodukter? Åsikterna går verkligen isär vad gäller sojan, bra eller dåligt? Ännu en obesvarad fråga.

Vad vi väljer för mat, vad vi mår bra av, och kanske framförallt vad vi väljer att tro på kring sådant vi lärt om mat och hälsa, är ju förstås upp till var och en att avgöra. Troligen heller inget fel i oliktänkande, möjligen kan det (enligt mig) göra att forskningen kring vår kost får en extra skjuts framåt (så vi till slut får veta vad som verkligen gäller). Tycks ofta som att summan av kardemumman då åsikterna går vitt isär leder till något positivt i det långa loppet. Att alltid vara rörande överens sporrar kanske inte alltid att forska vidare för att upptäcka nya och gamla sanningar... 😊

Än så länge (det kommer säkert att bli flera framöver!) är det här tre böcker jag själv tycker är spännande och intressanta om kostens betydelse för hälsan (titlarna länkar till bokomdömen på bokbloggen):

av Ann Fernholm

av Martina Johansson

av David Perlmutter


2 kommentarer:

  1. Food Pharmacy har jag lånat hem och hotet mot din hjärna köar jag för

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanon! Spännande att få se vad du tycker om dessa böcker sen. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)