onsdag 11 oktober 2017

Missade ni också Plus igår?


Don't worry! Programmet kan ses på SVT Play fram till april nästa år (och man kan välja att få det bra textat, på det sättet är jag väldigt förtjust i SVT Play!). Se programmet här.

Det handlade då förstås om hur mycket socker som tillsätts i livsmedlen, hur man kan kontrollera det och hur det går att ta reda på. Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm upplyser och tipsar om detta.

Sett programmet nu och vill bara helt enkelt rekommendera alla som trillar in på det här blogginlägget att också se det.😊


För övrigt... glukosbristketos, p.g.a. att man inte får i sig kolhydrater (som i kroppen omvandlas till glukos) är något positivt, tycker jag. Ger - åtminstone för en icke-diabetiker som mig - ett konstant jämnt blodsocker som gör att man inte har behov av några mellanmål eller ens frukost (om man inte vill ha sån, själv vill jag det); bara två ordentligt stora måltider som ger tillräckligt med fett, protein, vatten, vitaminer och mineraler. Vitaminer och mineraler bör komma från grönsaker (inte från söta frukter), lite kolhydrater därifrån tycker inte jag gör något, hellre grönsaker än dyra vitamin- och mineralpiller, finns heller inga fibrer eller resistent stärkelse i sådana piller. Man känner sig väldigt nöjd på det. Kolhydrater är inte livsnödvändigt alls, egentligen. Jag har lärt om (och levt efter det), mycket tack vare den här boken: Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker av Ann Fernholm. Läs den!

Så genom ett och ett halvt år med lågkolhydratkost har det alltså lett fram till ketogen kost. Enligt min utvärdering, efter nu en och en halv månad med den typen av ketogen "livsstil", kan helt klart konstateras att det finns mycket positivt med keto. Inget man vill ge upp i första taget. Så pot marigold-bloggen fortsätter på inslagen väg (med något paleo-inslag en helgdag i veckan).😉


Bild: Pixabay


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)